Daarom heeft een arbeider ook nooit wat.

Edsersheerd samen met de ouderen
Niels.jpg
Door Niels Joostens op 27 oktober 2017 om 19:00

Daarom heeft een arbeider ook nooit wat.

Waardig ouder worden! Dat is een van de onderwerpen waar de ChristenUnie haar speerpunt van heeft gemaakt voor de gemeente Midden-Groningen. Want wie tegenwoordig ouder wordt weet één ding zeker een mogelijkheid op een verblijf in een bejaarden- of verpleegtehuis is niet meer zo geregeld als vroeger. Dat betekent ook langer thuis blijven wonen. Dat moet dan wel goed geregeld zijn. Goede thuiszorg is een belangrijke voorwaarde. Maar ook aanpassingen aan het huis zijn vaak nodig. Een groot probleem is ook het gevoel van eenzaamheid of het idee dat je als oudere de samenleving tot last bent. De ChristenUnie zorgde voor de maaltijd in de Edsersheerd en ging met de ouderen in gesprek.

En dat leverde aan de verschillende tafels mooie gesprekken op. Vrouger was nait altied beter aldus een van de deelnemers aan het ouderendiner. Dat maakte ze mooi duidelijk met het volgende verhaal.

Als jong meisje kwam ze in de stad Groningen in dienst bij een rijke familie. Dagen hard werken en zorgen dat de maaltijd op tijd op de gedekte tafel stond. Op een van de eerste dagen moest er rode kool worden gegeten. Naar de slager voor een mooi stuk vlees en naar de groenteboer om te zorgen voor de rode kool. Toen alles op het vuur stond kwam de vrouw des huizes even informeren hoe ver het met het eten stond. "Alles is bijna klaar mevrouw." Maar waar heb je de halve rode kool dan gelaten was de reactie. "Nou mevrouw, die zit in de pan." Maar dat is voor twee mensen toch veel teveel? Waarop zij zei: "Ik zou zelf zo wel een halve kool op kunnen."

De reactie daarop was misschien wel sprekend voor die tijd. "Ach ja, daarom heeft een arbeider ook nooit wat!" Het illustreert de verhalen die in veel huis, tuin en keuken trilogie aan de orde komen. Die tijd lijkt ver achter ons maar er zijn nog voldoende mensen die zich die tijd nog goed kunnen herinneren. Nee, vrouger was nait altied beter! Maar ook nu is er alle reden om te zorgen dat onze ouderen op en waardige manier oud kunnen worden. Daarom zetten we ons daar lokaal graag voor in.

Labels: