Roeg weer bij bezoek aan het Dannemeer.

Roegwold Stieneke blog.jpg
Niels.jpg
Door Niels Joostens op 15 maart 2021 om 09:00

Roeg weer bij bezoek aan het Dannemeer.

Tweede kamerlid brengt bezoek aan Midden-Groningen

Tweede Kamerlid Stieneke van der Graaf (kandidaat #6 voor de verkiezingen van 17 maart) bracht zaterdag een bezoek aan 't Roegwold. Daar ging ze in gesprek met fotograaf Wilco van der Laan. Wilco heeft de ontwikkeling van het gebied vanaf het begin meegemaakt. Zijn foto's laten veel mensen genieten van alles dat Midden-Groningen te bieden heeft.

Met de laarzen in de blubber.

Schermafbeelding 2021-03-14 om 01.38.23.pngHet was een onstuimige middag in 't Roegwold, dat onderdeel vormt van het Dannemeergebied. Waar ooit water stond en een dik veenpakket was ontstaan na de ontbossing van de woldstreek en gebied werd omgezet in landbouwgronden is inmiddels het water weer terug. Grote golven nemen nu de oude stronken die nog dateren uit de laatste ijstijd mee naar de randen. In volle wind probeert een koppel ganzen tegenstand te bieden tegen de harde wind. Het is dan ook code geel in Groningen.

Stieneke laat zich door deze wind en een stortbuitje met hier en daar hagelsteentje niet uit het veld slaan en laat zich op een laarzen rond leiden door het gebied. Voor een wandeling over het smalle knuppelpad staat de wind net verkeerd.

Als Statenlid de aftrap meegemaakt.

Stieneke van der Graaf was Statenlid in Groningen toen het gebied Dannemeer als onderdeel van de ecologische hoofdstructuur op de politieke agenda stond en werd ontwikkeld. Als schakel tussen het Schildmeer en het Zuidlaardermeer is het inmiddels bijna niet meer weg te denken. Het vormt een belangrijke verbinding en inmiddels is ook de zeearend er een regelmatige gast. In korte tijd hebben flora en fauna het gebied veroverd en komen er soorten voor die lange tijd afwezig waren. Veel mensen genieten van dit gebied en bezoeken het regelmatig.

De onofficiële ambassadeur van het gebied.

We zijn hier in de habitat van Wilco van der Laan. Hij vertelt vol enthousiasme over 'zijn' Roegwold. Bijna dagelijks is hij gewapend met fototoestel op pad om Groningen in beeld te vangen. 't Roegwold is daarbij een geliefde locatie. Wilco vertelt hoe hij uiteindelijk koos om van zijn hobby zijn werk te maken. Ondernemer dus met een voorliefde voor natuur, het Groninger landschap en de mooie vergezichten met wolkenpartijen. En ook de lokale ondernemers steunen we als ChristenUnie graag. Dat doen we concreet door 40 verjaardagskalenders af te nemen die we in deze Coronatijd zullen brengen bij mensen die een lichtpuntje goed kunnen gebruiken.