NCG haalt opnieuw doelstelling niet en laat inwoners in onzekerheid achter.

aardbevingen (leeg)
Niels.jpg
Door Niels Joostens op 3 juli 2024 om 10:00

NCG haalt opnieuw doelstelling niet en laat inwoners in onzekerheid achter.

De NCG is verantwoordelijk voor de versterking. Onderdeel van de maatregelen in Nij Begun is het regelen van de versterking. Jaarlijks stellen gemeenten, waaronder ook Midden-Groningen, een lokaal plan van aanpak vast. Deze lokale plannen zouden een meer dan voorspellende waarde moeten hebben. De doelstelling voor de afronding van de versterking is nog steeds 2028. Inwoners worden opnieuw in onzekerheid gelaten. Dit doet iets met hun vertrouwen en mentaal welzijn.

Het college wordt verzocht de volgende vragen schriftelijk te beantwoorden:

• Kent u het bericht ‘NCG haalt ook nieuwe deadline niet, 1280 huishoudens moeten langer wachten op versterking’ van RTV Noord?
  • Heeft u hierover eerder berichten ontvangen vanuit de NCG?
  • Zo ja, waarom heeft u hierover niet actief gecommuniceerd met de gemeenteraad?
  • Hoe is hier bestuurlijk op gereageerd? Graag ontvangen we de relevante communicatie.
  • Om hoeveel huishoudens gaat het in Midden-Groningen?
  • Hoe is de fout in het administratiesysteem ontstaan en hoe wordt voorkomen dat dit zich in de toekomst niet opnieuw voor zal doen?
  • Waaruit bestaat het verschil van inzicht met een van de ingenieursbureaus waardoor herberekening opnieuw nodig is?
  • Hoe verhoudt dit zich tot de eerdere opnameruimte die werd gesuggereerd in ons lokaal plan van aanpak versterking.
  • Welk effect heeft dit concreet op ons lokaal plan van aanpak versterking op korte termijn en ook voor de komende jaren?
  • Wat vindt u van de keuze om geen einddata meer te hanteren? Is dit met u overlegd?