Wij winden erg geen doekjes om: Geen windparken meer in Midden-Groningen.

Windmolens.jpgvrijdag 11 november 2022 14:00

Wie de ontwikkeling in Midden-Groningen de afgelopen jaren heeft gevolgd kan er niet omheen. Waar je ook kijkt overal zie je torenhoge windmolens. Zeker in de avonduren is de rode gloed aan de horizon niet te missen. Eerder hebben we ons al duidelijk uitgesproken tegen de komst van grootschalige windparken. Met een amendement heeft de ChristenUnie dat nu zekergesteld.

De Woldstreek blijft windmolenvrij.

Ondanks die duidelijke uitspraken die door een meerderheid van de gemeenteraad wordt gesteund is het nog steeds onrustig. Partijen als Pure Energie blijven proberen om agrariërs in de gemeente en met name in de Woldstreek te bewerken. Langs het historisch lint van Slochteren, Schildwolde, Hellum en Siddeburen kijken we dan aan tegen een complex van industriële omvang. Ongewenst in het weidse landschap.

In de begroting 2023 en meerjarenbegroting 2023-2026 stonden teksten die voor de ChristenUnie aanleiding vormden om, na de beantwoording vanuit het college, toch te kiezen voor een amendement. In de begroting waren namelijk teksten opgenomen die bij uitwerking de achterdeur open zouden zetten voor windparken. In de duurzaamheidsambities van Midden-Groningen is wat ons betreft geen ruimte voor wind. Daar willen we niet langer doekjes om.

Een slot op het achterdeurtje.

We weten dat het effect op onze inwoners in Meeden en directe omgeving groot is en nu lijken we de achterdeur toch van het slot te halen. Voor onze fractie is dat een no go. Wij pleiten voor het hanteren van de zonneladder en het innoveren van andere vormen die minder effect hebben op landschap en omwonenden. En als het college de achterdeur toch op een kiertje lijkt te zetten is het aan ons om die goed op slot te doen.

Met een amendement wordt een voorstel aangepast. Het college heeft dus een duidelijke boodschap gekregen.

In de bijlage vindt u het amendement.

Amendement ChristenUnie Begroting 2023-2026.pdf135,9 kBapplication/pdfdownload

Plaats het eerste bericht!