ChristenUnie: ereschuld aan Groningen inlossen

segers-banner-1-944x390dinsdag 12 januari 2016 11:31

De nieuwe partijleider van de ChristenUnie Gert-Jan Segers wil veel ruimhartigere compensatie voor de inwoners van het Groninger aardbevingsgebied.

De aanhoudende ijzel van vorige week kon ChristenUnie-Kamerleden Gert-Jan Segers en Carla Dik niet weerhouden van hun geplande bezoek aan Groningen. Tijdens hun bezoek spraken zij met de Groninger Bodem Beweging, Platform Kerk en Aardbeving en Nationaal Coördinator Groningen Hans Alders. Volgens de Kamerleden zijn de huidige regelingen veel te beperkt voor de ernst van de aardbevingsproblematiek in Groningen.

Partijleider Segers vindt dat het kabinet niet kiest voor veiligheid maar voor maximale winning. Hij wil dat er duidelijkheid gegeven wordt over de gaswinning in de komende jaren. Wat de ChristenUnie betreft moet de winning zo snel mogelijk worden afgebouwd naar 20 miljard en vervolgens 12 miljard kuub gas per jaar.

Het gas uit Groningen heeft ons de afgelopen decennia veel welvaart gebracht, aldus Segers, 'maar de inwoners van Groningen betalen daarvoor nu de prijs. Daarom is veel ruimhartiger compensatie op zijn plaats.' De ChristenUnie pleit daarom voor het behoud van de waardevermeerderingsregeling. Ook vraagt de ChristenUnie expliciete aandacht voor de immateriële schade van de aardbevingen. Segers: 'Er is meer schade dan de zichtbare schade aan huizen. De persoonlijke impact is immens. Wij willen dat die immateriële schade ook in beeld wordt gebracht.

Foto's van het bezoek van Gert-Jan Segers en Carla Dik kunt u hier bekijken.