Voor ons uitschuiven kan niet eindeloos. -Waarom we tegen de jaarrekening hebben gestemd.

Biljetten.jpgvrijdag 05 juli 2024 12:00

De gemeente Midden-Groningen houdt geld over. Goed nieuws zou je zeggen. Maar er zit een flinke kanttekening bij dit nieuws. Er is namelijk heel veel niet gedaan waarvan we hadden afgesproken dat het wel zou gebeuren. Redenen daarvoor zijn soms personele krapte, maar in een heel aantal gevallen wordt beloofd beleid niet uitgewerkt. Doorschuiven en over naar het volgende jaar maakt dat probleem niet kleiner. De ChristenUnie kan cijfermatig instemmen met de begroting, maar heeft moeite met het alvast in potjes stoppen van geld zonder doel en kader dat door de gemeenteraad is meegegeven. Dat is een principiële lijn maar ook een noodzakelijke lijn gebleken.

Dankwoord

Voorzitter, raad, college, ambtelijke organisatie. Iedereen die afgelopen jaar een bijdrage heeft geleverd bedankt daarvoor.

 Wat gaat goed

De fractie van de ChristenUnie is blij met alle stappen die we hebben gezet.

Van alle kanten wordt meegedacht over hoe we begrotings- en jaarrekeningstukken beter leesbaar kunnen maken.

We hebben financiële controlemechanismen redelijk voor elkaar. We blijven binnen alle foutmarges om van de accountant goedkeurende verklaringen te krijgen.

De wachtlijst bij het BWRI is weggewerkt.

Wat kan beter

Algemeen:

Resultaat en beleid:

Als we naar het raadsvoorstel kijken, zien we een positief resultaat van € 15,7m. Dat lijkt mooi. Maar een groot deel daarvan wordt zogenaamd overgeheveld naar 2025. Kijken we naar de analyse van de cijfers, dan komt dat omdat een groot deel van het beleid en/of de beleidsontwikkeling waar dat geld voor bedoeld was, nog niet is uitgevoerd.

Voorzitter, zonder beleid is het lastig sturen en controleren. Vorig jaar heeft onze fractie al aangegeven  met zorgen te kijken naar het doorschuiven van beleidsontwikkeling naar latere jaren. (kerkenvisie, diverse zaken betreffende de openbare ruimte, verkeers- en mobiliteitsplan, lokale toegankelijkheidsagenda, harmonisering diverse beleidsonderdelen zoals sportparken- en accommodatiebeleid, integraal huisvestingsplan etc.) We horen graag van het College wat ze ervoor gaan doen om komend jaar wel met deze punten aan de slag te gaan.

Format jaarrekening:

Een terugkerende opmerking is dat we het lastig vinden om de effecten van de uitvoering van beleid te controleren. Voor een aantal programma's lukt dat wel, voor anderen zijn we al bezig om dat te verbeteren. Als ik de jaarrekening lees, constateer ik dat de toelichtingen wisselend leesbaar zijn, afhankelijk van de programma's/paragrafen. Ik heb daar dit jaar speciaal wat beter op gelet, en heb gezien dat bij sommige stukjes, de concrete gevolgen van de acties direct onder het kopje acties zijn verwerkt. Een goed voorbeeld daarvan dit jaar is het programma Dienstverlening. Bij andere stukjes zie ik dat niet. Daarom zijn we blij met het advies van de auditcommissie hierover en daar sluit onze fractie bij aan . We geven  het college in overweging om daarvoor het format van de jaarrekening aan te passen. Dat kan door bijvoorbeeld een kopje 'resultaat' of 'effect' toe te voegen waardoor de schrijver wordt gedwongen na te denken en op te schrijven   over wat er dit jaar met de actie is bereikt.

Concreet zijn we vandaag op zoek naar de resultaten van een aantal onderwerpen die wij belangrijk vinden:

Dorpen en wijken (p. 15)

Een voorbeeld van acties waar we geen concreet vervolg of resultaat op zien, zien we in deze paragraaf. Voor nu zijn we vooral benieuwd naar de stand van zaken nu de gesprekken met dorpshuizen en wijkcentra zijn gestart. Wat kwam daar uit en wat is nu het vervolg?

Ook zijn we benieuwd naar de doorontwikkeling van het dorps- en wijkwethouderschap. Wat is daarvoor gedaan en wat is het resultaat?

Deelname aan het maatschappelijk leven (p. 16)

Ook deelname aan het maatschappelijk leven valt onder dit programma. Met NPG gelden worden projecten gefinancierd om groepen met een achterstand op dit gebied actief te betrekken. Hoe zorgen we ervoor dat succesvolle projecten doorgaan wanneer de NPG-financiering op houdt?

Groenonderhoud (p. 26)

Eerder is € 2m. extra beschikbaar gesteld voor groenonderhoud. Wat is ermee gedaan om een kwaliteitsinhaalslag te maken? Onze fractie ziet eerlijk gezegd nog geen resultaat.

Harmonisering van sportbeleid (p. 20)

Dit zou in 2024 een vervolg krijgen. Bij de kwestie rond  HS88 was afgesproken dat er mee aan de slag werd gegaan en het zou er al moeten liggen. Wat is hiervan de stand van zaken?

(p.33) Het voordelige resultaat op het onderdeel Sport is per saldo €675.000. Wat wordt daarmee gedaan? Anders wordt dat wat ons betreft betrokken in de harmonisatie.  

Integrale aanpak problematische jeugdgroepen (p. 23)

Dit stopt. Hoe houden we kennis/expertise vast? Zeker met de kennis dat groepen jongeren in Midden-Groningen kwetsbaar zijn en gemakkelijk weer problematische jeugdgroepen kunnen vormen.

Ouderenbeleid (p. 40)

Inmiddels is er een uitvoeringsagenda 2024 opgesteld. Daar zijn wij over geïnformeerd tijdens een raadsbijeenkomst. Maar graag ontvangen we de agenda zelf ook nog.

Toegankelijkheid (p. 44)

Er is besloten geen aparte agenda voor toegankelijkheid op te stellen. Waarom is daar voor gekozen en hoe sturen we dan met duidelijke kaders op lokale toegankelijkheid?

Meedoenfonds (p. 52)

Hier missen we een ontwikkeling in aantallen gebruikers om een goed beeld te krijgen. 2.087 inwoners hebben hier in 2023 gebruik van gemaakt, is dat meer of minder dan afgelopen jaren?

Sociale teams/Kwartier (p. 62)

Afgesproken was om een meetinstrument te ontwikkelen. Dit is niet gebeurd. Wel is er van alles aan de hand rondom de relatie van de gemeente met Kwartier Zorg en Welzijn.

Hier heeft onze fractie moeite mee. Ten eerste met de manier waarop we over de situatie geïnformeerd zijn, ten tweede met de sfeer van verwijten richting Kwartier, daar waar wij ook niet leveren met het formuleren van doelstellingen en ontwikkelen van meetinstrumenten. Daar missen we de reflectie van het College.

Sowieso blijft onze fractie het lastig te vinden om het zogenaamde ‘weglekeffect’ van de jeugdzorg te volgen en te beoordelen. Door het voordeel op de WMO in dit programma lijken de nadelen mee te vallen. Maar het gaat toch over € 1,2m. over 2023. Onze fractie constateert nog maar een keer dat de jeugdzorg lastig te volgen is en daarop sturen en controleren niet makkelijker is door het niet als zelfstandig programma op te nemen.  Als wij al niet weten wat de doelen zijn en hoe daar op te sturen, hoe kunnen we dat dan van een uitvoeringsorganisatie verwachten?

Los daarvan vind de ChristenUnie-fractie dat we te vaak op het laatste moment door het College verrast worden met informatie, ontwikkelingen of zelfs raadsvoorstellen(!)

Schoolverzuim (p. 63)

We zien zowel relatief als absoluut hoge aantallen schoolverzuim. Wat wordt hieraan gedaan?

Ruimtelijke ontwikkelingen wonen (p. 70)

We zien dat de grondexploitaties ten einde lopen en we geen (of zeer beperkt) nieuwe plannen klaar hebben liggen voor woningbouw. Als we meer woningen willen gaan bouwen, zullen we daar ook de locaties en bestemmingsplannen voor moeten hebben.

Ruimtelijke ontwikkelingen bedrijven (p. 86)

Verder hebben we behoefte aan interpretatie op onze economische ontwikkeling in relatie tot onze bedrijventerreinen. Willen we dat nieuwe bedrijven hiernaartoe komen? Hebben we daar de ruimte voor?  Hebben we een visie en een koers en waar staan we nu? Graag reactie.

Samenvatting, conclusie en slot

Voorzitter, ik sluit af. Een heleboel gaat (ongetwijfeld) goed, en daar besteden we normaal gesproken weinig tot geen woorden aan. Toch vinden we het belangrijk om daar ook hier onze waardering voor uit te spreken.

Een heel aantal zaken gaan ook niet zoals we dat gewenst hadden. Om in voetbalsferen te blijven (ook al heb ik zelf niets met voetbal) heb ik er een elftal onderwerpen uitgehaald. Dat is natuurlijk niet uitputtend, maar sluit wel aan bij de onderwerpen die wij belangrijk vinden. Volgende week zullen we bij de voorjaarsnota ook op een aantal van deze onderwerpen terugkomen.

We zijn vooral benieuwd hoe het College verder uitvoering geeft aan de volgende onderwerpen (en de beleidsontwikkelingen op die gebieden):

    1. dorpen en wijken,
    2. groenonderhoud,
    3. sportbeleid,
    4. problematische jeugdgroepen,
    5. ouderenbeleid,  
    6. toegankelijkheid
    7. het meedoenfonds
    8. Sociale Teams/jeugdzorg/kwartier zorg en welzijn,
    9. Schoolverzuim
    10. Wonen
    11. Economie in relatie tot bedrijven

Verder stellen we voor het format van de jaarrekening aan te passen zodat de resultaten/effecten van de acties beter tot hun recht komen en we beter kunnen volgen in hoeverre de doelstellingen worden bereikt.

Daarmee wordt dit feestje van de democratie, waarbij het College het uitgevoerde beleid van afgelopen jaar verantwoord en wij dit mogen controleren, voor iedereen nóg leuker!

« Terug