Het college op tussenrapport.

Toeslagenaffairedinsdag 09 juli 2024 13:00

We zitten halverwege de raadsperiode. Een prima moment voor een tussenrapport voor het zittende college. Het college bestaande uit Gemeentebelangen, BBP, VVD en CDA dat in het najaar van 2023 serieus voorstelde om de OZB-tarieven met 10% te verhogen boven op de waardestijging. Uiteindelijk is het ons gelukt om dat naar beneden te brengen naar 5,1%.

Extreme OZB-waarde stijgingen.

Voor veel inwoners was de aanslag vervolgens alsnog stevig slikken en flink schrikken. De waarderingskamer stelde landelijk waardestijgingen tussen 2,5% en 4,5% vast. In Midden-Groningen waren sommige panden zelfs met bevingsschade met tientallen procenten in waarde gestegen. En ook over het vorige jaar haalde het college al tonnen meer binnen door u meer te belasten voor uw onroerende zaken dan in de begroting voorzien. En natuurlijk; er is geld nodig voor het laten functioneren van de gemeente. Maar functioneert het ook?

Jeugd ons wel een zorg.

De jeugdzorg is al jaren een punt van zorg. Natuurlijk is goede hulp aan jongeren belangrijk maar inmiddels krijgen we het lek niet meer gedicht. Adviezen van de rekenkamer slaat het college in de wind en we dekken het tekort voor een deel doordat we overhouden op de WMO. Kwartier Zorg en Welzijn is de wacht aangezegd zonder fatsoenlijk alternatief en zonder het fatsoen te hebben om hun verbeterplan te laten slagen. Daarmee zijn kwetsbare jongeren het kind van de rekening. Maar niet na een duur rapport om het allemaal te kunnen verkopen. Bij gebrek aan bestuurskracht een beproefd middel. Zelf keuzes maken is lastig voor dit college en lukt blijkbaar niet zonder dure inhuur van een extern bureau.

Groen in de eigen huiskamer wel op orde.

Terwijl de wethouders vanuit de werkkamers in het Huis voor Cultuur en Bestuur uitkijken op keurig onderhouden groen is het in de rest van de gemeente en vooral in de buitendorpen treurig gesteld met het groenonderhoud. Best bijzonder omdat er wel veel extra geld naar groenonderhoud is gegaan.

Sport is kiezen. Niet 1,2 miljoen voor de één en niks voor de ander.

Veel sportverenigingen zullen nog schrikken van het voorgestelde beleid tot harmonisatie. Dat harmoniseren had al lang moeten gebeuren maar ook dat komt niet van de grond. En waar uw zoon of dochter of uw kleinkind voetbalt, hockeyt of op andere manieren sportief bezig is, de kans dat hij of zij daarna in een slecht onderhouden accommodatie mag omkleden is groot. Geen geld of geen prioriteit? Het is een kwestie van keuzes. Want dit college geeft zonder veel problemen en voorwaarden een lening van 1,2 miljoen aan een golfclub met betalingsproblemen.

Conclusie dit college heeft last van een zesjescultuur.

Reacties op 'Het college op tussenrapport.'

gavak, gava (gavak) [1499833]
Geplaatst op: 22-07-2024 09:42
Precision and rhythm are key to overcoming tricky sections slope 3: https://slope3online.io free.
gavak, gava (gavak) [1499833]
Geplaatst op: 22-07-2024 09:42
hi
Gewijzigd
gavak, gava (gavak) [1499833] heeft dit bericht gewijzigd op: 22-07-2024 09:43
Geplaatst op: 23-08-2024 06:32
Veel sportteams zouden nog steeds verbaasd zijn over het voorgestelde harmonisatiebeleid.
bitlife
Geplaatst op: 05-09-2024 14:45
Veel sportclubs zullen geschokt zijn door het voorgenomen harmonisatiebeleid. eggy car