ChristenUnie aanwezig bij gasdebat.

debatdinsdag 10 oktober 2017 08:30

Vrijdag 6 oktober organiseerde GroenLinks een debatmiddag over aardbevingen. Het was een boeiende middag met een volle zaal in het dorpshuis de Broeckhof te Zuidbroek. Het begon met het GroenLinks 2e kamerlid Liesbeth van Tongeren. Zij deed een oproep om als regio in ‘Den Haag’ meer je stem te laten horen.

Ook Henk Bos gaf aan dat het samen optrekken erg belangrijk is. Daarna was het de beurt voor de overige politieke partijen. Voor het merendeel waren dit de lijsttrekkers voor de komende gemeenteraadsverkiezingen Midden-Groningen op 22 november 2017. Jan Jakob Boersma, lijstrekker van de ChristenUnie Midden-Groningen, benadrukte dat aardbevingen een rechtstreek gevolg zijn van de winning van gas. Wat dus echt helpt is gasproductie zo spoedig mogelijk naar nul terugbrengen. Plus dat we duurzame energie moeten omarmen; de energietransitie. We moeten zuinig zijn op de Schepping, vandaar. Ons partijprogramma daarover is duidelijk. De ChristenUnie wil in één generatie (15 jaar) een volledig duurzame energievoorziening realiseren. Gas moet zo snel mogelijk naar NUL. De aanpak van de aardbevingsellende vraagt met andere woorden wel een zeer groene agenda waarin klimaatadaptatie en energietransitie centraal staan. Landelijk staan GroenLinks en ChristenUnie qua groene agenda met stip op 1. Dit is onafhankelijk aangetoond door de Nederlandse Klimaatbeweging die het stemgedrag van alle partijen heeft beoordeeld tijdens de afgelopen jaren. Maatregelen om aardbevingsellende weg te vangen zijn daarom ook alleen geloofwaardig als je ook tegelijkertijd ook een groene agenda hebt als partij. Het één kan niet zonder het andere. Daarom is het ook belangrijk dat de benodigde geldstroom voor investeringen op het gebied van energietransitie vooral naar onze regio, dus ook Midden-Groningen, toegaat. Dit versnelt het toepassen van duurzame energie en creëert veel nieuwe werkgelegenheid. Ook hierover is het verkiezingsprogramma van de ChristenUnie helder. Daarnaast is het belangrijk dat de gemeente de inwoners bijstaat die dreigen vast te lopen in de aardbevingsellende. En dit geldt natuurlijk breder, bijvoorbeeld bij de aardbevingsversterkingsopgave en bij de zoutwinning. Ook hierover is ons programma klip en klaar. Kortom bij bij de ChristenUnie zit je gewoon goed.

Reacties op 'ChristenUnie aanwezig bij gasdebat.'